Annons
Juridik Juristen har ordet

Hjälp att få betalt

Du har säkert drabbats av att någon kund inte betalat dina fakturor i rätt tid. Det kan därför vara bra att känna till att Kronofogden gärna hjälper till när du vill få betalt.
Text: Srf konsulterna

När en kund inte betalar i rätt tid kan det vara lämpligt att göra kunden uppmärksam på att din faktura är obetald. Men det finns normalt inget krav på att du måste skicka en betalningspåminnelse.

För att du ska ha rätt att ta ut en påminnelse-avgift på 60 kronor när du väljer att skicka en påminnelse, måste du och kunden ha avtalat om detta. Det räcker inte med att ange i fakturan att en sådan avgift kommer att tas ut.

När förfallodagen har passerats kan du välja att antingen ansöka om stämning mot kunden vid domstol eller ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. När det inte är någon tvist om fakturerat belopp är förfarandet hos Kronofogden enklare och billigare än en rättegång vid domstol.

Ansökan

En ansökan om betalningsföreläggande ska vara skriftlig och innehålla uppgift om fordringens totalbelopp, förfallodag samt den ränta du begär.

Även grunden för din fordran ska anges i ansökan, det vill säga varför du vill ha betalt.

Du kan även begära ersättning för dina inkassokostnader med en förseningsersättning på 450 kronor. Andra inkassokostnader ersätts numera bara till den del de överstiger 450 kronor. Ansökningsavgiften som du betalar till Kronofogden uppgår till 300 kronor.

Efter att Kronofogden fått in din ansökan skickas ett föreläggande till din kund som inte betalat. Med föreläggandet finns ett kvitto som kunden ska skicka tillbaka till Kronofogden. Det är ett bevis på att brevet kommit fram.

Utslag

Din kund kan sedan agera på olika sätt.

Han betalar till dig. Betalar han hela skulden måste du omedelbart meddela Kronofogden skriftligt att du tar tillbaka din ansökan. Du ska även meddela Kronofogden om kunden gör en delbetalning.

Han gör en skriftlig invändning mot din fordran i rätt tid, normalt inom tio dagar från det han mottog föreläggandet. Kronofogden informerar dig om kundens invändning och du får då bestämma om din ansökan i fortsättningen ska handläggas av tingsrätten. Du har fyra veckor på dig att skriftligt ansöka om fortsatt handläggning i domstol. Gör du inte det avskrivs målet hos Kronofogden.

Väljer du att gå vidare tar tingsrätten ut en avgift. För förenklade tvistemål är avgiften 600 kronor och för övriga tvistemål 2 500 kronor. Ett förenklat tvistemål omfattar tvistebelopp som understiger 22 200 kronor, ett halvt prisbasbelopp för 2014.

Väljer du att gå direkt till tingsrätten är avgiften 300 kronor högre. Den totala ansökningsavgiften för ett ärende blir därför densamma oavsett om du inleder ett ärende vid kronofogden som sedan överlämnas till tingsrätten, eller om ärendet påbörjas direkt vid tingsrätten.

Kunden invänder inte mot skulden i rätt tid. Kronofogden ska då så snart som möjligt meddela ett utslag i målet. Det innebär normalt att du får bifall till ditt krav.

Om kunden är missnöjd med utslaget kan han ansöka om återvinning. Det måste han göra skriftligt hos Kronofogdemyndigheten inom en månad från dagen för utslaget. Annars vinner utslaget laga kraft. Vid återvinning omprövas beslutet av tingsrätten. Vid sådan prövning tillkommer det en avgift som domstolen tar ut. En avgift som du måste betala. Men tingsrätten kommer inte att rikta något betalningskrav mot dig. Utan det som sker om du inte betalar är att målet inte prövas av domstolen och att utslaget från Kronofogden undanröjs.

Verkställighet

När Kronofogden meddelat ett utslag eller när det finns en tingsrättsdom har du en exekutionstitel. Med den som underlag har Kronofogden möjlighet att driva in din fordran även om utslaget eller domen fortfarande går att överklaga. Du kan ansöka om sådan verkställighet (indrivning) redan i samband med att du ansöker om betalningsföreläggande. Men du kan även ansöka om verkställighet senare. Grundavgiften för ansökan är 600 kronor och den läggs på skuldsaldot hos den som är skyldig pengar. Ett mål om utmätning är inte tidsbegränsat. Men Kronofogden tar ut en avgift för varje handläggningsår. Därutöver kan andra kostnader för verkställighet uppkomma.

Verkställigheten inleds med att Kronofogden skickar en underrättelse till din kund med anmodan att betala skulden. I underrättelsen finns en tid angiven då skulden ska vara betald till Kronofogden. Sker ingen betalning inom den angivna tiden undersöks om det finns något att utmäta. Utmätning kan ske av lös egendom som till exempel smycken och bankfordringar samt fast egendom som villa och fritidsfastighet. Egendom som anses nödvändig för den betalningsskyldige och hans familj får inte utmätas.

Kronofogden kan även ålägga en arbetsgivare eller annan som betalar ut lön till din kund att hålla inne ett visst belopp, som ska sändas till Kronofogden. Detta gäller även olika dagersättningar som betalas ut av försäkringskassan och arbetslöshetskassan. Vid löneutmätning finns alltid ett förbehållsbelopp som får behållas för de egna och familjens levnadskostnader.

Finns det egendom att utmäta tas den om hand av Kronofogden för försäljning. Finns ingen sådan egendom utfärdar Kronofogden en utredningsrapport som bevis på detta.

Om din kund inte har några tillgångar att utmäta ligger skulden kvar hos Kronofogden tills den blir betalda eller tills du skriftligt meddelar Kronofogden att du återkallar din ansökan.

Ditt ärende avslutas alltid med en slutredovisning från Kronofogden.

Bra faktureringsrutiner

Kronofogden hjälper gärna till, men indrivningsförfarandet är ingen garanti för att du alltid får betalt. Se därför till att ha sådana faktureringsrutiner att du minimerar dina kreditrisker. Kräv förskott av kunder med dålig ekonomi.

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons