Annons
Redovisning

Kvalitetskontrollen mer än en kontroll

Text: Tina Sjöström
Annons

När Srf konsulterna under 2010 började auktorisera redovisningskonsulter beslutades det också om att alla skulle genomgå en kvalitetskontroll minst vart sjätte år, för att säkerställa att Auktoriserade Redovisningskonsulter har en bred kompetens och genomför arbetet enligt Svensk standard för redovisningstjänster, Reko. Nu är den första sexårsperioden avklarad och man har precis påbörjat nästa.

– I våras avslutade vi arbetet med den första sexårsperioden. De som fick sitt besök under 2010 kommer därför att få sin andra kontroll under hösten, berättar Åse Hansen, kvalitetschef hos Srf konsulterna. Det ska bli spännande att se hur de Auktoriserade Redovisningskonsulterna utvecklat sina Reko-rutiner sedan den första kontrollen. Det har ju skett en del förändringar i Reko-standarden under åren.

Resultatet av den första sexårsperiodens kontroller får betecknas som riktigt bra. Drygt 80 procent blev godkända vid den första kontrollen och av de som fick en omkontroll var det endast ett fåtal som inte klarade sig.

– Det är viktigt att påminna om att kontrollen inte bara innebär att det kommer en person till redovisningsbyrån för att ”leta fel”, säger Åse. Kontrollen har också en stödjande och rådgivande funktion. För att betona detta bytte vi namn på våra kvalitetskontrollanter till kvalitetsrådgivare förra året.


Åse Hansen och Victoria Müller

Victoria Müller är relativt nyanställd på kvalitetsenheten och hennes roll är att stötta kvalitetsrådgivarna med främst rapportskrivning. Hon går igenom allt material så att det är tillräckligt utförligt, vilket gör det lättare för kvalitetsnämnden att fatta beslut.

– Både jag och Åse är även ute och gör egna kvalitetskontroller. Det är viktigt för oss att se hur våra checklistor och hjälpmedel vid kontrollerna fungerar i praktiken för att få underlag till att vidareutveckla dem på bästa sätt. Dessutom håller vi kurser om Reko och kvalitetskontrollen. Där går vi igenom hur en kontroll går till, vilka frågor som ställs och hur man kan lägga upp rutiner på byrån för att arbetet ska följa Reko. Vi har fått mycket bra respons från deltagarna.

Många Auktoriserade Redovisningskonsulter känner en viss oro när brevet om kvalitetskontroll dimper ner i brevlådan. Är mina rutiner tillräckligt bra? Har jag all dokumentation på plats? Frågorna inför en kontroll kan vara många.

– Ungefär ett halvår innan kontrollen får man ett brev från oss, berättar Åse. Vi försöker vara ute i god tid så att konsulten ska hinna förbereda sig. De allra flesta är mycket nöjda med vårt besök och ser det i efterhand mer som en dags utbildning än en kontroll. Om det är något som brister så får den Auktoriserade Redovisningskonsulten veta vad som måste åtgärdas och förslag på hur man kan lägga upp arbetet för att uppfylla Reko.

– Det som förr ofta var en brist hos ett flertal av våra medlemmar var uppdragsavtalet, berättar Åse vidare. Då, för sex år sedan, var det många som hade muntliga avtal. Idag är det mer sällsynt att det saknas skriftliga avtal med byråns kunder. Jag upplever också att man numera ser nyttan med ett skriftligt avtal för planering och genomförande av ett uppdrag.

– Under hösten ska vi lansera en enkät, en utvärdering där medlemmen får besvara frågor om hur kontrollen upplevdes. Vi hoppas självklart att så många som möjligt besvarar den så att vi kan utveckla vårt arbete och att våra kvalitetsrådgivare blir ännu duktigare, säger Victoria avslutningsvis.

Aktuella artiklar
Annons
Annons