Annons
Företagande Lön

Långtidssjuk – vad du som arbetsgivare måste göra

När en av dina anställda har varit sjukskriven i 30 dagar – och sjukskrivningen förväntas pågå i minst 60 dagar – har du som arbetsgivare ett ansvar att vidta arbetsplatsinriktade rehabiliteringsåtgärder. Den medicinska rehabiliteringen ansvarar sjukvården för.
Text: Thomas Englund
Annons

Ditt ansvar som arbetsgivare 

Rehabiliteringsansvaret gäller oavsett om sjukdomen eller skadan har uppstått på jobbet eller inte. Ditt mål är att skapa förutsättningar för att medarbetaren ska kunna återgå till arbetet så snart som möjligt. 

Det kan innebära att du: 

  • Anpassar arbetsplatsen tillfälligt. 
  • Förändrar arbetsuppgifter. 
  • Justerar arbetstider. 

Dina skyldigheter regleras i Arbetsmiljöverkets föreskrift om arbetsanpassning (AFS 2020:5), som har samma juridiska tyngd som en lag. 

Rehabiliteringsplan – ett krav vid längre sjukskrivning 

Om sjukskrivningen bedöms pågå i minst 60 dagar måste du, senast dag 30, ta fram en rehabiliteringsplan tillsammans med medarbetaren. 

Bedömningen av sjukskrivningens längd görs enklast genom att du har en dialog med den anställde där du går igenom läkarintyget. 

Planen ska följas upp regelbundet och justeras vid behov. Kom ihåg att medarbetaren är skyldig att aktivt delta i sin rehabilitering. 

Viktiga frågor när du tar fram en rehabiliteringsplan 

När du upprättar rehabiliteringsplanen bör du och medarbetaren överväga följande: 

  • Kan medarbetaren arbeta deltid under sjukskrivningen? 
  • Hur kan arbetsplatsen och arbetsuppgifterna anpassas? 
  • Finns möjlighet till omplacering, tillfälligt eller permanent? 
  • Behöver arbetstekniska hjälpmedel införskaffas? 
  • Finns behov av utbildning eller omskolning? 
  • När ska åtgärderna genomföras? 
  • Vem ansvarar för kontakten med medarbetaren under sjukskrivningen? 

Hur ska planen följas upp? 

Ditt ansvar gentemot Försäkringskassan 

I vissa fall måste rehabiliteringsplanen skickas till Försäkringskassan, som använder den som underlag i sin handläggning. Myndigheten bedömer om planen är av god kvalitet och att insatserna genomförs enligt plan. 

Om planen brister i kvalitet eller om åtgärderna upprepade gånger uteblir, kan Försäkringskassan anmäla dig som arbetsgivare till Arbetsmiljöverket. 

För att underlätta arbetet med rehabiliteringsplanen kan du ansöka om ekonomiskt stöd från Försäkringskassan. Det kallas arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd och kan användas exempelvis för att köpa in tjänster från företagshälsovården. 

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons