Lavendo Consulting AB: Byrån som lyckats via Sociala medier
Jessika Kamblad har jobbat som redovisningskonsult sedan 1999. Bland annat har hon innehaft ett antal chefsroller på Visma. Efter en föräldraledighet var hon redo att prova något nytt så under 2016 startade hon sig egen byrå, Lavendo Consulting AB.
– Under min föräldraledighet hade jag tid att fundera över vad jag ville göra och, framför allt, vad jag tycker är roligt med mitt jobb. Jag brinner för ekonomi och entreprenörskap och hade i den stora organisationen saknat kundkontakten. Eftersom jag jobbat mycket med automatisering och effektivisering visste jag att det skulle gå att starta upp en byrå med så effektiva arbetsmetoder att det skulle bli tid över att möta kunderna i deras verksamhet. Så då startade jag Lavendo.
När Jessika inledde företagandet hade hon inte en enda kund.
– Jag har inte raggat på gamla kunder, jag ville lämna min förra arbetsgivare på ett schysst sätt. Det är en självklarhet för mig, säger hon. Under den relativt korta tid företaget funnits har verksamheten vuxit i en bra takt, idag har Jessika tre anställda och en underkonsult på heltid. Och fler kommer det att bli.
Akan Bakir, en av de anställda på Lavendo Consulting, och Jessika Kamblad.
– Mitt inledande mål var att dra in så pass mycket pengar att jag kunde försörja mig, som för så många andra nystartare. Jag insåg ganska snabbt att jag är drivande och heller ingen enmanskonsult. Jag trivs bäst med folk omkring mig. I takt med att kunderna strömmade till kunde jag anställa och tänkte att fem medarbetare var ett realistiskt mål. Det har jag reviderat. Nu ligger siktet på 20 medarbetare, det tror jag är fullt rimligt. Den kompetens som står högt på listan nu är en lönekonsult, framöver vill jag till och med ha en hel löneavdelning. Det svåraste är att rekrytera duktigt folk.
Något som gör att Lavendo sticker ut bland företag i redovisningsbranschen är närvaron i sociala medier. Jessika har skapat konton för företaget på Instagram, LinkedIn och Facebook, dessutom bloggar hon nästan dagligen. Med kontinuitet och relevanta inlägg börjar hon nu se resultat.
– Idén om att bygga Lavendos varumärke med hjälp av sociala medier väcktes under min föräldraledighet. Jag följde en hel del bloggar, bland annat Isabella Löwengrip, och förstod storheten med att skapa intresse och nytta den vägen. Jag fick också ett ökat självförtroende av att följa andra ensamstående mammor som klarade av att driva företag. Jag kände att jag skulle fixa det, trots att många i min omgivning tyckte att jag inte var riktigt klok som kastade mig ut i den osäkerhet som ett eget företag medförde.
– Jag brinner för entreprenörskap och ekonomi, tycker ärligt att jag har världens roligaste jobb, berättar Jessika. Och jag vet också att för många är det här med ekonomi något jobbigt, som ger en klump i magen. Jag vill göra ekonomi spännande och roligt, det är den känslan jag vill förmedla med mitt engagemang i sociala medier. Jag är själv väldigt kunskapstörstig, läser mycket på andra bloggar och nyhetssajter. Jag följer det som läggs ut på Skatteverkets och Bolagsverkets webbplatser, läser lagar och frågar duktiga personer när det är något jag behöver veta. Och tänker, det här kanske andra också vill lära sig? Det är grunden i det jag förmedlar, inlägg som har ett värde för kunder, företagare och kollegor. Jag vill dela med mig av min passion för yrket.
Att lyckas skapa intresse kring sin person eller sitt företag på sociala medier är inget som sker per automatik bara för att man skapar sina konton. Nej, metodiskt och regelbundet arbete krävs. Och så klart relevant information.
– Man måste först och främst vara beredd på att det tar mycket tid, säger Jessika. Och att det tar tid innan man börjar se resultat. För mig tog det ungefär ett år att bygga upp mitt varumärke. Nu har folk börjat hitta till mina olika kanaler. När det kommer nya kundförfrågningar till företaget är det fler och fler som säger att de hittat Lavendo på sociala medier. Min närvaro har börjat ge kunder och jag märker att många pratar om mitt bolag.
Väldigt många i branschen anser att bland det svåraste som finns är att hitta rätt folk. Jessika tror att en höjning av yrkets status skulle kunna ge en skjuts, att fler skulle bli intresserade av att utbilda sig till redovisningskonsult.
– Förr skulle en redovisningskonsult vara duktig på att stansa, nu ska den ha intresse för system och integrationer, vara affärsmässig och en duktig säljare. Yrkesrollen har en helt annan profil och det krävs mycket kunskap för att kunna göra ett bra jobb. De företagare som letar efter ett billigt redovisningsalternativ får nog finna sig i en undermålig och otillräcklig hjälp. Jag har tagit över många kunder som först letat billiga alternativ, deras redovisning har varit en katastrof. Utan att överdriva så har vi på Lavendo bjudit de här kunderna på jobb för närmare 300 000 kronor för att ordna upp det hela. Ett sätt att höja statusen på yrket är att tydligare berätta vad det handlar om, att utbildning och kvalitetssäkring är viktigt. Jobbet som redovisningskonsult är inget billigt man gör vid sidan av. Jag tycker man borde ha någon typ av körkort för att få driva byrå.
Jessikas bästa tips för att nå ut i sociala medier:
# Ha roligt. Yrket är seriöst men var inte rädd att blanda in humor i dina inlägg. Vår bransch uppfattas som lite torr så ett och annat skämt kan lätta upp.
# Prova dig fram och hitta din egen stil.
# Använd olika bildformat i olika medier.
# Förändra texten beroende på kanal, jag skriver till exempel inte lika på Instagram som på LinkedIn.
# Ha olika profiler för ditt företag och dig som privat-person, det ger ett proffsigare intryck. Jag tror till exempel inte att mina kunder är så intresserade av inlägg om min son.
# När du kommit igång och börjar få snurr så ta hjälp med vissa delar för ännu bättre inlägg. Jag skriver allt själv men samarbetar med Malin Hammar-Blomwall som schemalägger mina inlägg, gör bilderna och branding.
# Var personlig och använd gärna bilder på dig själv ibland, det gillar följarna.
Lavendo Consulting
Startår: 2016
Antal anställda: 3
Omsättning: Första räkenskapsåret 2 miljoner. Prognosen pekar mot 3 miljoner i år.
Jessikas favoritcitat: Allt löser sig