Annons
Fokus Arbetsplats

Net Office Ekonomi AB: Jobbar man nära sin kund är man inte lika utbytbar

Text: Tina Sjöström
Annons

Harry Lainio har jobbat med ekonomi sedan början av 1980-talet och bland annat haft rollen som ekonomichef innan han började på redovisningsbyrå. För 20 år sedan kände han sig redo för en egen byrå och startade då Net Office.

Idag har företaget 13 fast anställda och är därmed den största fristående redovisningsbyrån på orten. Storleken var en bidragande orsak till att Harry valde att sälja av andelar i företaget till några av de anställda.


Harry Lainio Foto: Johan Bokström

– Tidigare har jag haft allt ansvar själv, från personal och strategi till försäljning och marknadsföring, berättar Harry. Det började bli för mycket för en person så jag kände att det var dags att dela på ansvaret. I samband med det erbjöd jag några nyckelpersoner att bli delägare och ingå i ledningsgruppen. Det här har mest märkts internt. Färre frågor måste nu gå genom mig så vi har frigjort oss från en riktigt stor flaskhals.

För några år sedan hade Net Office en väldigt expansiv period och växte snabbt under kort tid.

– Vi fick in många nya kunder och anställde personal men fick också en rejäl växtvärk, berättar Harry. Det blev turbulent, några personer fick alldeles för mycket jobb vilket ledde till att ett par av dem faktiskt slutade. I samma veva kom Reko och vi förstod att vi var tvungna att skärpa våra egna rutiner för att få mer arbetsro. Jag frågade min bror Kari, som just hade avslutat sin bankkarriär, om inte han kunde tänka sig att hjälpa oss att genomföra ett ISO-projekt. Sagt och gjort, sedan dess har vi jobbat stenhårt med rutiner, bättre struktur, ordning och reda. Det är så klart kul att växa men det drar också med sig en del problem om man inte är vaksam. Om vi ska växa ännu mer så blir det i så fall med nytt kontor på annan ort. Vi har diskuterat att eventuellt etablera oss i Stockholm där vi redan har rätt många kunder

Hos Net Office satsar man på kompetens och ser välutbildad personal som ett konkurrensmedel. Idag är fyra i personalen Auktoriserade Redovisningskonsulter och tre är Auktoriserade Lönekonsulter.

– Jag vet inte om det är tillfälligheter men jag tycker mig se en trend att allt fler av företagen outsourcar sina löneuppdrag, säger Harry. Vi har alltid haft löneuppdrag här hos oss men sedan några av medarbetarna fick sin auktorisation har vi fått in många fler rena löneuppdrag, alltså uppdrag där vi inte jobbar med kundens redovisning. Det känns kul att satsning på kvalitet också lönar sig i inflödet av nya kunder.

Harry har också märkt att det finns ett stort sug efter kvalificerad personal i branschen, de som är auktoriserade är hett eftertraktade.

– Det är andra som rycker i vår personal och vi försöker också vara på hugget när vi hör rykten om att någon söker nya utmaningar. Det är svårt att hitta kvalificerade medarbetare så nog sjutton är redovisningskonsult ett framtidsyrke alltid. Det gäller också att måna om de man har så att man får behålla dem.


Kontorshunden Jackie Foto: Johan Bokström

Hur får man då personalen att trivas på jobbet så att de vill stanna, förutom intressanta arbetsuppgifter förstås.

– Vi äter alltid en gemensam frukost på förmiddagen och det finns färsk frukt att ta när man är sugen. Eftersom jag är övertygad om att man både jobbar och trivs bättre om man mår bra så försöker vi få alla intresserade av någon sorts motion. Man får ett träningsbidrag och vi brukar anmäla oss till diverse tävlingar, till exempel en stegtävling. Sen brukar vi också vara med på Åloppet som går av stapeln i juni varje år här i Eskilstuna. Efteråt träffas vi och käkar något tillsammans. Varje år i slutet av augusti har vi en konferens. Då åker vi till ett trevligt ställe under två dagar, går igenom aktuella frågor på djupet och har team building-övningar. Jag tror vi har hittat ett bra koncept som gör att vi har en hög trivsel på jobbet.

Förra året blev Net Office som sagt ISO-certifierat. Det är något Harry tror kommer att skapa större efterfrågan på deras tjänster hos framför allt större företag.

– Vi har ännu inte marknadsfört oss som en ISO-certifierad byrå så hittills har det inte lett till någon större kundtillströmning. Däremot har vi själva lärt oss massor. Vi har gått in på djupet i våra arbetsprocesser och många i personalen har känt sig stärkta i sin yrkesroll. När medarbetarna känner sig starkare och tryggare smittar det av sig på kunderna. Framöver tror jag att allt fler större kunder, som själva är certifierade på något sätt, kommer att kräva att alla deras leverantörer också är det. Det kommer även att gälla oss som leverantör av ekonomi- och rådgivningstjänster.

– När vi ändå är inne på det här med kvalitet kan jag tycka att det är lite märkligt att vem som helst får starta en redovisningsbyrå, fortsätter Harry. Jag hoppas att det kommer någon typ av krav att det
åtminstone måste finnas en auktoriserad för att man ska få dra igång redovisningsverksamhet. De som inte är så kunniga går ofta in i branschen med mycket låga priser. Det kommer alltid att finnas kunder som bara tittar på pris, något som de kan få ångra efter några år när det kommer fram att kvaliteten på bokslut och eventuell rådgivning inte varit så hög. Har man väldigt låga priser så finns det ofta en anledning till det. Vi kan ju jämföra hur det är att starta ett åkeri. För att få trafiktillstånd för åkeriverksamhet ingår bland annat ett ekonomiprov. Det behövs konstigt nog inte i redovisningsbranschen, här kan vem som helst starta verksamhet.

Det bästa med att driva redovisningsbyrå tycker Harry är förmånen att följa små entreprenörer, vara med från början och se dem växa.

– Jag tycker det är enormt kul att jobba med olika verksamheter, olika typer av företag och få vara en del av deras utveckling. Teknikutvecklingen har ju också hjälpt oss att kunna samarbeta bättre med våra kunder tack vare appar och online-system. Det gör också att vi är mindre beroende av var våra kunder finns geografiskt. Samtidigt hävdar jag bestämt att man behöver träffas, allt kommer inte fram när man bara har kontakt via mejl. Jag vill gärna möta kunden över en lunch då och då, prata lite allmänt om deras verksamhet. Vid sådana tillfällen dyker det alltid upp nya frågeställningar. Jag tror att det är, och kommer att fortsätta vara, viktigt att lära känna kunden för att kunna göra ett bra jobb. Är man nära sin kund är man heller inte lika utbytbar, avslutar Harry Lainio.



Yvonne Hedfors Foto: Johan Bokström

Ny fas ger nya utmaningar

Yvonne Hedfors är en av nyckelpersonerna hos Net Office som nu också kan titulera sig delägare.

– Jag är numera personalansvarig här och är sedan några månader också med i ledningsgruppen. Jag har precis kommit igång i min nya roll men har hunnit ha ett par medarbetarsamtal.

Yvonne tvekade aldrig när hon fick frågan om delägarskap och en ny roll som personalansvarig.

– Jag blev både glad och stolt, jag kände direkt att det skulle bli spännande att få möjlighet att vara med och utveckla företaget nu när vi är inne i en ny fas. Jag har på tidigare arbetsplatser haft personalansvar så rollen är inte helt ny för mig. Jag har under min tid här hos Net Office också haft hand om beläggning av nya uppdrag och gjort uppföljningar. Det som blir nytt är medarbetarsamtalen, löne- och ledighetsdiskussioner. Jag kommer dock att fortsätta jobba med bokslut och ha egna kunder, jag vill inte enbart vara personalansvarig utan ser fram emot en bra mix mellan mina olika roller.


 

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons