Annons
Branschaktuellt Lön Redovisning

Ny spärr och väntetid ökar skydd mot falska ombud

Möjlighet att spärra obehörig person från att göra adressändringar. 14 dagars väntetid, med underrättelse till innehavaren av skattekontot, innan ombudets behörighet börjar gälla. Skatteverket fortsätter arbetet för att stoppa falska ombud från att få insyn i företags skattekonton eller begå än större brott. Det finns också mycket en redovisningskonsult kan tipsa om för att höja säkerheten.
Text: Håkan Edvardsson
Annons

Anders Bäck, enhetschef vid Skatteverket, berättade i höstas om sex fall av falska namnteckningar i samband med registrering av deklarationsombud. Det uppmärksammades genom att en berörd person reagerade på en avisering från Skatteverket. Inga pengar flyttades men de falska ombuden fick insyn i företagens skattekonton.

Karenstid för ombud

– Vid årsskiftet införde vi en karenstid på 14 dagar innan behörighet att logga in på företagets ”Mina sidor” i rollen som ombud startar. Under den tiden underrättas bolaget, ägaren till skattekontot, om att behörigheten börjar gälla det angivna datumet. Det absolut bästa ur säkerhetssynpunkt är om det då finns en digital brevlåda vi kan använda oss av. Finns inte det skickar vi ett fysiskt brev och hoppas att det landar i en låst brevlåda, konstaterar Anders Bäck.

Den andra nyheten för att ytterligare höja säkerheten är nu under utveckling och väntas vara klar innan sommaren. Som företagsägare ska man då, med hjälp av sitt BankID eller e-legitimation, kunna spärra för registrering av ombud om Skatteverket får in en ansökan på papper. Sedan tidigare finns möjligheten att spärra obehörig adressändring.

Spärrtjänst

– Vi vill att det ska vara så lätt som möjligt för de som vill göra rätt för sig, och så svårt som möjligt för de som försöker fuska. Spärrtjänst mot falska ombud och obehörig adressändring är exempel på det. En obehörig adressändring kan öppna möjligheter för att komma åt information, vilket kan leda till skada, säger Anders Bäck.

Några fall liknande de i höstas har inte upptäckts bland de cirka 800 000 ombudsregistreringar som skickades in 2020. Av dessa gjordes 273 000 på papper och resten via e-legitimation.

– De sex fallen hängde samman och gjordes alla med pappersblanketter. Faktum är att vi rekommenderar alla att överge den fysiska brevformen och skaffa digital brevlåda och spärra för obehörig adressändring av säkerhetsskäl och praktiska skäl. Det tål att upprepas, avslutar Anders Bäck.

Anders Bäck, enhetschef stöd och urvalsenheten vid Skatteverket, kan berätta om nya skärpningar för att förhindra falska ombud att agera.

Höj säkerheten. Hjälp din kund:

Använda BankID eller annan e-legitimation.

Gå över till digital brevlåda>>

Spärra obehörig adressändring hos Skatteverket>>

Aktivera adresslåset hos adressandring.se>>

Aktivera säkerhetstjänsterna hos Bolagsverket>>

Aktuella artiklar

Skydda ditt företag – konkreta råd från svenska myndigheter i EU-kampanj

15 oktober 2025

I oktober genomför Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Polismyndigheten gemensamt en kampanj med temat: ”Tänk säkert”. Initiativet kommer från EU och flera svenska myndigheter och organisationer har anslutit sig till kampanjen som syftar till att göra företagandet säkrare och tryggare. Här är delar vi med oss av checklistor och tips från MSB, Bolagsverket och Verksamt.se.

Nytt ställningstagande om moms på parkeringsplatser

15 oktober 2025

Skatteverket har den 30 september 2025 publicerat ett nytt ställningstagande som påverkar hur moms ska hanteras vid uthyrning av parkeringsplatser till hyresgäster i lokal- eller bostadsfastigheter. Ställningstagandet innebär en ändring i sak jämfört med tidigare praxis och kan få stor praktisk betydelse – inte minst för hyresgäster, hyresvärdar och deras redovisningskonsulter. Ställningstagandet börjar tillämpas av Skatteverket den 1 april 2026.

AGI minskar uppgifterna i arbetsgivarintyg för a-kassa

15 oktober 2025

Den 1 oktober 2025 trädde en ny lag om arbetslöshetsförsäkring i kraft. Den innebär att reglerna kring a-kassa förändras. När de nya reglerna är fullt genomförda kommer företag och lönekonsulter, i normalfallet, inte längre behöva fylla i arbetsgivarintyget med uppgifter om arbetad tid och inkomst.
– Den tid som i dag läggs på att fylla i arbetsgivarintyg till a-kassan kommer att kunna ägnas åt annat. Det är ett efterlängtat framsteg och ännu ett bevis för att samverkan ger resultat, konstaterar Zennie Sjölund, Chef Branschenheten vid Srf konsulterna.

Annons
Annons