Annons
Lön

”Nya AGI-rutinen gör vårt jobb lättare”

– Jag har precis gjort den första ändringen i våra databaser. Den nya AGI-rutinen innebär inga problem för oss. Tvärtom innebär den att ansvaret för att det blir rätt hamnar där det hör hemma: hos den anställde och attesterande chef. Det kommer att underlätta för oss.

Det säger Auktoriserade Lönekonsulten Caroline Fjellman som tillsammans med sin syster driver två lönebyråer i Karlstad: etablerade Seleri och nystartade STOLT Lönebyrå.
Text: Håkan Edvardsson
Annons

När Konsulten intervjuar Caroline i början av januari är de första ändringarna i Seleris och STOLTS databaser redan gjorda.

– En liten sak, det är bara att följa instruktionerna från systemleverantören så blir det rätt. Det är långt mer effektivt att läsa på och göra rätt än att oroa sig på olika forum på internet, konstaterar hon.

Lönebyråernas kunder har nu ingen, eller i alla fall minimal, möjlighet att göra fel i arbetsgivardeklarationen när de rapporterar in personalens frånvarouppgifter gällande föräldraledighet. Detta eftersom lönesystemen matchar Försäkringskassans nya jämförelser och varnar om exempelvis vabb och arbete angetts för samma tid.

– En inställning i systemen. Man gör som det står. Sedan är systemen riggade för den nya AGI-rapporteringen. Systemleverantörerna och Srf konsulterna har kommit ut med mycket bra information i samband med detta, konstaterar Caroline Fjellman, Auktoriserad Lönekonsult och byråledare. Foto: Studio Pån.

Allvarlig konsekvens

I januari mejlar Caroline Fjellman och hennes kollegor ut AGI-information till sina kunder, de är ett 80-tal På större arbetsplatser informeras även de fackligt förtroendevalda.

– Attesterande chefer och medarbetare behöver veta vad detta innebär. De behöver tänka till. Och göra rätt! Är det fel rapporterat från den anställde och/eller fel attesterat från chefen drabbar det den enskilde. Då kan utbetalningen dröja.

– Vår profil från start har varit att jobba digitalt och enbart ta emot kunder som vill göra rätt hela vägen ut. Vi är kompromisslösa där. Hittills har vi inte behövt marknadsföra oss för att få kunderna vi vill ha. Vi är stolta och ödmjuka inför det när vi nu fortsätter vår utveckling, bland annat med AI som analysverktyg, säger Cecilia Fjellman Fredholm, VD för Seleri. Foto: Studio Pån

Digitala flöden

Seleris och STOLTS digitala flöden underlättar förändringen, som började gälla 1 januari 2025 och får effekt i och med löneutbetalningarna och arbetsgivardeklarationerna för januari.

Enkelt uttryckt är Seleri en löneavdelning att hyra, som tar hand om allt från löneutbetalningar till lönsamhetsanalyser och framtidsprognoser. Men jobbar tillsammans med kundernas ledningsgrupper. Varje månad skickas 1 800 lönebesked ut digitalt.

– Inom ramen för vårt lönesystem kopplar och bygger vi samman mycket själva, även när det gäller den nya AGI-rapporteringen. Då får vi total kontroll på att rätt saker kommer med i kundernas arbetsgivardeklarationer. Har man inte möjlighet till det uppmanar jag att man frågar sin programleverantör om råd. Detta ska vara en smidig process, understryker Caroline Fjellman.

STOLT. Det är namnet på den nya lönebyrå med säte på Hammarö, Karlstad, som Maria Larsson, Operativt Ansvarig Lönespecialist, nu ansvarar för. Den är helt digital och riktar sig till företag av alla storlekar. Över hela landet.

STOLT lönebyrå

Seleris digitaliseringsresa och närhet till kunderna fortsätter, med smidig hantering av dagens och morgondagens AGI-rutiner (fler nyheter väntas redan i år). Seleri beskrivs av ägarna som en konsultbyrå inom organisation och lön där två av verksamhetsgrenarna är Payroll Business Partner och Payroll Controller.

STOLT, den färska byrån, jobbar helt digitalt med fokus på digitala och strömlinjeformade processer. Det ska ge kunderna betydande nytta av stordriftsfördelar.

– STOLT vänder sig till alla företag som betalar ut lön och som vill ha en digital lönehantering som fungerar smidigt. Vi har byggt en specialiserad lönebyrå, med strömlinjeformade processer och stordriftsfördelar från start. Vi har precis rekryterat en ny chef för Stolt: Maria Larsson, berättar Caroline Fjellman och avslutar:

– De nya rutinerna från Fora, AGI-hanteringen och andra ändringar visar att lönehantering stiger i värdekedjan i näringslivet. Vårt yrke blir alltmer kunskapskrävande. Vi som jobbar med lön har all anledning att känna stolthet över det vi gör. Nu ser vi fram emot att utveckla vårt arbete med hjälp av AI också.

Vidare läsning

Detta gäller: Föräldraledighet i fokus 2025: Nya regler, ökad kontroll och tekniska innovationer (Premium) – tidningenkonsulten.se 

Samlingssida AGI – Srf konsulterna

Historisk AGI-nyhet följs av fler – tidningenkonsulten.se

Aktuella artiklar

AGI minskar uppgifterna i arbetsgivarintyg för a-kassa

15 oktober 2025

Den 1 oktober 2025 trädde en ny lag om arbetslöshetsförsäkring i kraft. Den innebär att reglerna kring a-kassa förändras. När de nya reglerna är fullt genomförda kommer företag och lönekonsulter, i normalfallet, inte längre behöva fylla i arbetsgivarintyget med uppgifter om arbetad tid och inkomst.
– Den tid som i dag läggs på att fylla i arbetsgivarintyg till a-kassan kommer att kunna ägnas åt annat. Det är ett efterlängtat framsteg och ännu ett bevis för att samverkan ger resultat, konstaterar Zennie Sjölund, Chef Branschenheten vid Srf konsulterna.

Första lönekonsulterna har kvalitetssäkrats: ”Ett kvitto på kvalitet”

7 oktober 2025

För att stärka lönekonsulternas yrkesroll, skapa trygghet och säkerställa hög kvalitet i branschen har Srf konsulterna tagit fram en process för kvalitetsuppföljning av Srf Auktoriserade Lönekonsulter som tillhandahåller externa lönetjänster. Linda Kronholm och Beatrice Lien är de första lönekonsulterna att genomgå den nya kvalitetsuppföljningen och de är eniga: Kvalitetsuppföljningen ger inte bara trygghet – den stärker både yrkesrollen och kundrelationerna.

Det våras för förändringar i höst

6 oktober 2025

Vill du lyckas med förändringsarbete? Mindre, regelbundna förändringar ger ofta större och mer varaktiga resultat än stora förändringar i ett slag. Dessutom är det arbetet lättare att påbörja.
– Börja med att dokumentera och riskbedöma de problem som regelbundet uppträder och notera tiden och resurserna som kan krävas för att lösa dem. Fokusera sedan på att presentera lösningar, inte problem, säger Helen Dooley, Chief Commercial Officer vid CR Payroll och expert på förändringsarbete.

Annons
Annons