Översynen av K2 och K3 – Vad är senaste nytt?
Men var står processen just nu? Vilka beslut återstår? Och vad innebär förändringarna för redovisningskonsulter och deras kunder? Vi ringde upp Stefan Pärlhem, kanslichef på Bokföringsnämnden (BFN), för att få senaste nytt.
Varför behövdes en översyn av K-regelverken?
– Översynen inleddes för drygt fyra år sedan, efter att K2 och K3 i flera år använts för att upprätta miljontals årsredovisningar. Under tiden har vi gjort vissa justeringar, men regelverkens grundstruktur har varit densamma.
– Samtidigt har vi fått synpunkter på hur väl regelverken fungerar i praktiken. Särskilt K2 har kritiserats för att begränsa företagens handlingsutrymme, och det har även funnits diskussioner om gränsdragningen mellan K2 och K3. Det är dessa frågor vi nu ser över.
Förslaget har varit ute på remiss. Vad har kommit fram i remissvaren?
– Den viktigaste frågan i översynen har varit om K2 och K3 ska finnas kvar i sin nuvarande form eller om en större förändring behövs. Det finns ett tydligt stöd för att behålla den nuvarande strukturen, men vi har fått många synpunkter på vilka företag som ska tillämpa respektive regelverk.
– Vi har också fått in åsikter om enskilda regler, särskilt hur förenklingsreglerna i K2 bör utformas. BFN granskar alla synpunkter noga och överväger eventuella justeringar.
Hur långt har ni kommit i översynen, och vad återstår?
– Arbetet omfattar många olika frågor, både stora och små. Ett avgörande beslut är vilka företag som ska omfattas av K3, eftersom det påverkar hur vi utformar mer detaljerade regler i både K2 och K3.
– Vissa frågor kräver ytterligare diskussion, exempelvis vilka företag som ska få tillämpa K2 – en fråga som visat sig vara mer komplex än vi först trodde.
Var befinner ni er i beslutsprocessen just nu?
– Vi fattar successivt beslut om olika delar av projektet och siktar på ett helhetsbeslut våren 2025. De återstående frågorna planerar vi att hantera vid sammanträden innan sommaren.
Hur ser tidplanen ut?
– Den ser ut som tidigare och de nya reglerna föreslås gälla för räkenskapsår som inleds efter 31 december 2025. Det innebär i praktiken att de kommer att tillämpas för bokslut som upprättas våren 2027.
Är tiden mellan beslut och tillämpning tillräcklig?
– Vi har ännu inte fått några synpunkter på att tidsplanen är för kort. Samtidigt är det svårt för företag att bedöma tidsramen innan de ser de nya reglerna i sin helhet. Skulle det visa sig att tiden är för knapp, kan vi behöva ompröva startdatumet.
Hur tycker du att redovisningskonsulter bör förbereda sig?
– Vi kommunicerar alla beslut på vår webbplats. Bevaka den och anmäl dig gärna till vårt nyhetsbrev.
– Det är bra att planera in tid för kunskapsinhämtning under andra halvåret 2025. Om du har kunder som tillämpar K2, trots att de har en mer komplex verksamhet, kan det vara klokt att redan nu fundera på vad en övergång till K3 skulle innebära.
Vart kan man vända sig med frågor om förändringarna?
– Om du har frågor kan du vända dig till BFN:s frågeservice, där vi löpande ger vägledning.
– Inför övergången kommer vi också att publicera en Q&A med svar på de vanligaste frågorna, baserat på de frågor vi får in. Däremot erbjuder vi inga utbildningar – det är något som branschen har bättre förutsättningar att hantera.
De viktigaste förändringarna som föreslås är:
- Fler företag ska tillämpa K3 – exempelvis de med stora uppskjutna skatteposter eller fastigheter med olika komponenter.
- Minsta företagen kan alltid välja K2 – gränsen kopplas till revisionsplikt.
- Alla bostadsrättsföreningar ska tillämpa K3, oavsett storlek.
- Alla företag med utländska filialer ska tillämpa K3, även de minsta.
- Förtydliganden i K2, exempelvis kring:
• Vad som ingår i posten ”Råvaror och förnödenheter”
• Hur aktieägartillskott kan redovisas
• Periodisering av hyra