Snart kan företagare slippa krånglig kvittohantering
Enligt nuvarande regler måste företag bevara räkenskapsinformation i sin originalform under drygt tre år, även om informationen överförs till digital form. Det innebär att papperskvitton, pappersfakturor och annat räkenskapsmaterial som tas emot i pappersformat måste sparas i pappersformat under denna tid. Något som innebär mycket krångel, onödig administration och kostnader för många företag.
Enligt en analys av Svenskt Näringsliv som gjordes med stöd av Srf konsulternas medlemmar kostar enbart kravet på hantering av papperskvitton landets företag 3,9 miljarder kronor per år.
Bevarandekravet försvinner
Srf konsulternas redovisningsexpert Maria Albanese satt med i den utredning som redan sommaren 2021 presenterade en rad förslag som skulle förenkla arkivering av räkenskapsinformation. Därefter har väntan varit lång på att förslagen ska tas vidare.
Nu har alltså regeringen äntligen föreslagit att bokföringslagen ska ändras så att räkenskapsinformation på papper bara ska behöva bevaras till dess att informationen överförts i digital form. Därefter kan materialet kastas.
Förenkling för företagen
I förslaget förtydligas företagets ansvar att se till att överföringen görs på ett sådant sätt att ingen information försvinner.
– Detta innebär att företaget ansvarar såväl för den tekniska lösningen som för att det finns väl fungerande rutiner på plats. Här blir det viktigt att redovisningskonsulten hjälper företaget att sätta upp rutinerna så att överföringen görs på ett bra sätt, säger Maria Albanese.
Välkomnar lagförslaget
Om lagförslaget går igenom kommer det innebära en avsevärd förenkling för många företag. Något som Maria Albanese välkomnar.
– Att tvingas spara papperskvitton och pappersfakturor har länge upplevts som krångligt, onödigt och otidsenligt av företagen. Därför är det verkligen glädjande att lagstiftningsprocessen nu äntligen går vidare. Om en uppdatering av bokföringslagen blir verklighet kommer det bespara företagen mycket tid och pengar, säger Maria Albanese.
Systemleverantörerna positiva
Även systemleverantörerna Björn Lundén och Fortnox är positiva till förslaget och tror att det kommer skapa en smidigare vardag för Sveriges företag som kan lägga tid och pengar på bättre saker än arkivering av redan digitaliserade kvitton.
– Vi har länge drivit denna fråga på olika sätt. Förändringen kommer innebära att det blir enklare för våra användare att göra rätt. Den manuella arkiveringen av fysiska kvitton, som företag idag måste hantera för att uppfylla lagen, sköts utanför Fortnox. Men vi har en stark drivkraft att underlätta vardagen för Sveriges företag och skapa digitala, enkla och smarta lösningar. Bäst är det såklart när kvitton och leverantörsfakturor är digitala från början. I den utvecklingen är vi drivande, både med egna lösningar, och med samarbetspartners, säger Josef Elvby som är produktområdeschef på Fortnox.
Enligt regeringens tidsplan ska förslaget läggas fram för riksdagen för behandling före sommaren och de nya reglerna föreslås träda i kraft den 1 juli 2024.
Här kan du läsa fler artiklar i ämnet på Tidningen Konsulten:
Därför måste företagen fortsätta spara papperskvitton – experten förklarar >>