Annons
Branschaktuellt Lön Redovisning

Srf dagen 2023: Kanelbullar, experter och späckhuggare

Årets upplaga av Srf dagen, med tema ”Morgondagens arbetsliv”, lockade hela 770 deltagare. 450 deltog på plats. 320 följde eventet via nätet. Vd och Förbundsdirektör Lena Lind öppnade dagen med att konstatera: – Vänner är som stjärnor. De syns inte alltid, men de finns alltid där. Jag tänker att det är samma sak med er konsulter. Ni finns alltid där för era kunder, även om ni inte alltid syns gör ni alltid en väldigt stor nytta.
Text: Håkan Edvardsson
Annons

Den stora konferenssalen i bottenplan på Hotel Clarion Sign i Stockholm var fylld till sista plats när dagens moderator Frida Boisen presenterade sig och det digra programmet som, något överraskande, kom att dofta kanelbulle. Men först var det något viktigt hon ville framföra:

– Vad skulle jag vara utan min redovisningskonsult? Jag skulle vara sååååå körd! Så, ur djupet av mitt hjärta: ett hjärtligt, innerligt tack för det ni gör. Ni är fantastiska. Det är ni lönekonsulter också, som hjälper alla oss företagare. Vi är er evigt tacksamma.

Frida Boisen, känd från bland annat tv-programmet Lyxfällan, lämnade sedan över till dagens första föreläsare: Emma Frans, forskare, föreläsare och författare.

Experter att lita på?

Med sin nya bok ”Expertparadoxen. Ska jag alltid lyssna på forskarna?” på väg till konferenslokalen från förlaget inledde Emma Frans med att konstatera att medierna i princip slutade ringa henne i samband med Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina i februari 2022. Detsamma hände de andra experter medierna vände sig till under pandemin.

– Vi ersattes av det här gänget, sade Emma Frans och visade bilder på fyra av de militära experter som nu regelbundet tar plats i tv-program, tidningar och radiosändningar.

Överstelöjtnant Joakim Paasikivi har tagit statsepidemiolog Anders Tegnells plats framför mikrofonerna, för att ta det tydligaste exemplet från Emma Frans presentation.

– Världen är enormt komplex. För att förstå vad som händer är vi beroende av experter. Hur påverkas vår hälsa av ett virusutbrott på andra sidan jorden? Hur påverkas vår ekonomi av ett krig i ett annat land? Sådant kan experter reda ut. Men vilka experter kan man lita på? Vem är egentligen expert? Vem baserar sina uttalanden på fakta och forskning? Vem är öppen med sitt urval och sina metoder?

Emma Frans gav också publiken tips på hur de själva kan bygga sin trovärdighet som experter i sina yrkesroller:

  • Var transparent med eventuell ovisshet.
  • Uppge eventuella intressekonflikter.
  • Förklara vad expertsvaret baseras på.
  • Ibland blir det fel, var inte rädd för att backa från ett uttalande.

Kanelbullen kommer

Robert Dybeck, Wildfire, pratade om organisationskultur och employer branding och hans kanelbulle-metafor kom att genomsyra resten av dagen. Den illustrerar hur företag som vill locka till sig nya talanger bör jobba.

– I mitten av kanelbullen finns det allra godaste, en oslagbar kombination av kanel, socker och smör. Det är den kanelbulledoftande kultur ni har på jobbet, vad ni jobbar för, hur ni jobbar och vad ni står för. Om ni så har betongväggar runt er kommer den doften att sippra ut till omvärlden. Vem vill inte jobba vid ett företag som luktar färsk kanelbulle, liksom?

– I nästa cirkel utanför mitten finns den goda processen där ni hanterar de som söker till er: ATS (Application Tracking System).

– I cirkeln längst ut finns den goda hanteringen av alla era fans, nyfikna och intresserade. För att få till allt och få den doftande kanelbullen till företag måste ni vara sanna. Slarvar ni med kulturen, eller gör något annat internt än ni säger externt, då kommer det slå tillbaka. Gå ut på torget och bjud barnen på bullar ni karvat mitten ur, så får ni se hur det går.

Tips för 2023

Även Robert Dybeck bjöd på konkreta tips till publiken. Sammanfattade i tre trender för 2023:

  • Employer branding: Nöjda kunder är värdelöst. En nöjd kund är passiv. Ni ska ha mer än nöjda kunder och medarbetare. Vilken resa erbjuder ni de som börjar hos er? På riktigt.
  • Redovisning: Hållbarhetsredovisning. Regler och förordningar gör det till ett måste, men marknaden går före. Skyll er själva om ni inte börjar med det.
  • Lön: Instant salary. En direktkoppling mellan värdet jag bygger upp på lönekontot och mina uttag. Varför ska jag bygga upp värde en hel månad och låta företaget sitta på det värdet till den 25:e?”

Fånga rätt medarbetare

”Hur ska man tänka inför rekrytering och hur fångar man rätt medarbetare att anställa?”

Det var rubriken på det panelsamtal Lali Fjellström, Branschansvarig redovisning vid Srf konsulterna ledde. En del av det handlade om jobbannonsen:

– När ni gör en jobbannons, fånga intresset på de första tre raderna. Vad är unikt för just er? Hur ser kulturen ut hos er? Hur är det att jobba hos er? Nu är det viktigt med hållbarhetsperspektivet, att erbjuda flexibilitet och det som främjar balansen mellan arbetsliv och privatliv, konstaterade Caroline Björk, Prodiem.

– Att klargöra utvecklingsmöjligheter är viktigt från start. Erbjud det ni tror efterfrågas: en bra chef, en fin organisation som luktar kanelbulle och möjlighet att jobba på distans till exempel. Klargör också i er annons och för kandidaterna vad som är viktigt för företaget, tipsade Ann-Catrine Heidmark på Wise som också, med framgång, låtit ChatGPT-roboten författa en platsannons på prov.

– Man får tänka efter var kandidaterna man söker kan finnas. Söker man en kyrkoherde passar dagstidningen. För andra jobb kan Linkedin vara bättre. Men även där landar allt i annonsen. Rita upp den som en konstnär ritar upp en tavla, man måste vara beskrivande och målande. Annonsen ska vara sann och, självklart, skriven för den typ av person ni söker, sade Karin Aminoff, Poolia Office Professionals.

– Vi fokuserar på det som är unikt i den roll som erbjuds. Hamnar man i fällan ”vi ska bara ha en redovisningskonsult” är det svårt att vara tillräckligt lockande. Just nu lockar trygghet på ett sätt jag inte varit med om tidigare. Vi har kandidater som efterfrågar att bli fast anställda direkt, berättade Ulf Appelgren, Klara Consulting, Rekrytering & Interim

Hållbarhetsredovisning

Frida Boisen var inte bara dagens moderator. Hon höll också ett föredrag om hur man lyckas med det nya arbetslivet. Boisen har en prisad karriär som journalist och nytänkare inom digitala medier och är en ofta anlitad föredragshållare. Hon har också släppt flera böcker.

Hon inledde med att konstatera att hållbarhetsredovisning är ”viktigt på riktigt” och att ”det behövs och det behövs nu” och fokuserade sedan på vad som ligger bakom framgångsrika företag:

– Vinnande lag har uthållighet och kan förändras. Där finns människor som har förmågan att lära nytt. Låt oss kalla det att de har hög LQ, hög inlärningsintelligens.

För att locka fram det människor vill och kan göra kan man börja med att ställa oväntade frågor, för att hitta nya vinklar, menade Frida Boisen och gav ett exempel:

– Vilket djur beundrar du, frågade hon publiken och fick bland annat späckhuggare till svar. Varför? För att den är en så skicklig jägare.

– Ni ser, det där öppnar ju upp till fler frågor och diskussioner direkt. Hur funkar den medarbetare som tycker det är viktigt att vara jägare? Ställ frågor som leder vidare till vad som driver människor. För kom ihåg: ett lyckligt lag börjar med ett lyckligt jag.

Behålla anställda?

Zennie Sjölund, Branschansvarig Lön och chef för sakkunskapsenheten vid Srf konsulterna, ledde ett panelsamtal där deltagarna djupdök i frågan ”Hur bygger man sitt Employer brand och hur behåller man sina anställda?”

En av diskussionspunkterna berörde om man verkligen vill, eller kan, ha kvar sin personal i 5, 10, 15 år eller ännu längre? Är guldklockan helt död?

– När jag började jobba fick jag 14 000 i månaden körde bara på. Min dotter är på väg ut i arbetslivet. Varken hon eller hennes kompisar tänker att de ska hitta ett jobb och stanna där för evigt. Vi som arbetsgivare får nog tänka att vi har dem lite till låns. Synen på arbete har skiftat, konstaterade Pontus Holgersson, Corplus.

– Vi kommer alltid att ha personalomsättning. Men om exempelvis en junior kollega går till en annan arbetsgivare efter 2–3 år blir det ett tapp, eftersom de har kommit upp i en så hög nivå. Det är upp till oss att hitta arbetsuppgifter, utmaningar och även lön för att de vi vill ha kvar ska kunna utvecklas och byta jobb utan att byta arbetsgivare, betonade Jeanine Doeser, Azets.

– Vi är en lite konservativ bransch där vi tror på långvariga relationer mellan alla parter. Vill man då som anställd snabbt framåt och utvecklas måste vi i branschen kunna möta det och samtidigt öka attraktionskraften hos hela branschen. Ur vårt företags perspektiv vill vi naturligtvis att de går till en annan tjänst hos oss, i stället för att gå till ett annat företag, menade Daniel Bolin, Ecit.

– Jag tycker vi kan vända på det där. Guldklocka kommer inte att finnas längre. Tänk om man redan från början skulle säga att vi vill att våra anställda går vidare till en annan arbetsgivare inom fem år? Eller att vi har ett så skönt tempo här att du, bäste nyanställde, får hoppa vidare om två år? Och varför inte låta personalen provjobba hos en konkurrent i några veckor? Är ni trygga i er kultur och med era anställda kan ni gott göra så i stället för att hålla på och fundera på om ni ska förlora dem, sade Robert Dybeck, Wildfire.

Fotnot:

Vinnarna av de tre titlarna Årets Srf Auktoriserade Verksamhet, Auktoriserade Redovisningskonsult och Auktoriserade Lönekonsult presenterades i ett pressmeddelande samma dag som eventet.

Programpunkterna ”Framtidens rapportering – Ett samtal om förenkling och digitalisering” och ”Framtidens ekonomi och samhälle” beskrivs i en kommande artikel.

– Tvärsäkra människor gör mig alltid misstänksam. De som är öppna med sina tvivel tror jag mer på, sade Emma Frans och gav publiken tio tips på hur man kan bedöma en experts trovärdighet.
– En mycket bra dag och ett mycket intressant föredrag av Emma Frans, sade Rubin Virdi, Auktoriserad Lönekonsult vid Redovisa Resultat RR AB i Handen, och fick sitt exemplar signerat av författaren och föreläsaren.
– Efter den här dagen, när du kommer hem: bestäm en sak du kan börja göra, en sak du kan sluta med och en sak du kan fortsätta med. Det är så enkelt förändring och förbättring börjar, sade Frida Boisen. Foto: Malin Sydne
Robert Dybeck pratade bland annat om hur en stark kultur på jobbet skapas, bevaras och förstärks. Den utgör det godaste och mest begärliga för tänkbara kandidater. Likt mitten av en kanelbulle.
Ulf Appelgren vid Klara Consulting, Ann-Catrine Heidmark vid Wise, Caroline Björk vid Prodiem och Karin Aminoff vid Poolia Office Professionals ingick i panelen som diskuterade rekrytering under ledning av Srf konsulternas Lali Fjellström.
– Hur ska vi göra med trotjänarna när de nya kommer och driver upp lönen? Ser ni lönesättningen som en viktig parameter eller leder annat till att de anställda stannar? Det, och mycket annat, frågade Zennie Sjölund, Srf konsulterna, panelen under diskussionen om hur man behåller sina anställda och vårdar sitt varumärke som arbetsgivare. Foto: Malin Sydne
Daniel Bolin vid Ecit, Robert Dybeck vid Wildfire, Pontus Holgerson vid Corplus och Jeanine Doeser vid Azets diskuterade hur man behåller sina anställda och vårdar sitt varumärke som arbetsgivare. Foto: Malin Sydne
Cathrin Jonsson och Victor Henningsson från Fortnox hörde till utställarna. Andra partners var Accountec, Björn Lundén, Due Compliance, INBooks, Procountor, Verified, Visma Nmbrs, Visma Spcs och Wolters Kluwer.
Efter föreläsningar och prisutdelning avslutades Srf dagen med ett mycket uppskattat branschmingel. Foto: Malin Sydne
Simon Panas, Visma Spcs AB, och Helena Wahlström, Srf konsulterna, under en av fikapauserna.
Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons