Annons
Branschaktuellt

Svenska folkets internetvanor 2015

Förra året var lite av ett jubileumsår för internet – det var 1995 som www slog igenom för oss vanliga människor. Mycket har hänt sedan dess, det visar den årliga undersökningen av svenska folkets internetvanor ”Svenskarna och internet”.
Text: Tina Sjöström
Annons

Förra året var lite av ett jubileumsår för internet – det var 1995 som www slog igenom för oss vanliga människor. Mycket har hänt sedan dess, det visar den årliga undersökningen av svenska folkets internetvanor ”Svenskarna och internet”.

Då, för 20 år sedan, var det ungefär 5 procent av befolkningen som kopplade upp sig och det via telefonmodem. Idag har 93 procent av befolkningen över 12 år tillgång till internet och redan innan tvåårsdagen har hälften av barnen börjat använda internet.

Här kommer ytterligare statistik över dagsläget:
92 procent har en dator
90 procent har bredband hemma
59 procent har en surfplatta
97 procent har en mobiltelefon

Av befolkningen är det 77 procent som har en smartphone och i princip alla använder internet i mobilen, två tredjedelar gör det dagligen.

Något oväntat är det färre som uppger att de köper saker eller tjänster via nätet nu än på flera år. Dock har, enligt E-barometern, e-handelns omsättning ökat. Något som fått stort genomslag under året är Swish när det gäller överföring av pengar, en tredjedel av befolkningen swishar.

Sociala medier fortsätter att växa, nästan tre fjärdedelar eller 77 procent av internetanvändarna använder sociala medier. Fortfarande är det Facebook som lockar flest men Instagram ökar i popularitet. Idag använder 40 procent av internetanvändarna Instagram mot 28 procent året innan. Drygt 20 procent använder Twitter och lika många LinkedIn. En nyhet i årets rapport är Snapchat som används av 21 procent av internetanvändarna. De flitigaste användarna är 12-15 åriga flickor. Det är däremot sällsynt med ”snapchattare” över 35 år.

Något som verkar ha exploderat är filmtittande på internet. Nu är det 70 procent av internetanvändarna som tittar på film och video på nätet. Glädjande så är det nästan hälften av de som tittar på film på nätet som också betalar för det.

Internet i politiken spelar bara viss roll. Inför valet 2014 var tv den viktigaste informationskällan total sett men för de unga (16-35 år) var internet viktigast. Av de uppräknade källorna för information var Twitter minst viktig, till och med mindre viktigt en text-tv.

Hela undersökningen hittar du här >>

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons