Annons
Fokus Arbetsplats

Sydek: Samverkan leder till framgång

Allt fler redovisningsbyråer inser fördelarna med samarbete. Genom att profilera sig under samma namn och nyttja varandras kunskaper blir man en stor aktör men behåller de fördelar det innebär att vara en mindre byrå. Sydek i Skåne jobbar just så.
Text: Tina Sjöström
Annons

Redan 1995 inledde några redovisningsbyråer i Skåne ett samarbete under namnet Sydek. Idag är man sex kontor och har tillsammans runt 40 medarbetare. Thomas Svefelt är Auktoriserad Redovisningskonsult på kontoret i Landskrona och har varit med från början.

– Tidigare jobbade jag på en revisionsbyrå med uppdrag att granska större bolag. Det var inte riktigt min grej, jag ville hellre jobba närmare kunden. Jag förstod samtidigt att det fanns fördelar med att ingå i en större organisation så tillsammans med mina kollegor i Sydek hittade vi ett koncept för den lilla byrån i det stora nätverket. Vår slogan är engagemang, service och kundfokus, något vi alltid försöker jobba efter.

Enligt Thomas är det tre bitar som måste falla på plats för att en redovisningsbyrå ska bli framgångsrik. – För det första måste du naturligtvis kunna lagar och regler för att kunna genomföra ditt uppdrag på ett professionellt sätt. Sen är det ytterligare två delar som blir allt viktigare, det är kommunikation, eller kanske snarare presentationsteknik, och tekniska lösningar. Digitaliseringen går just nu i en rasande takt i vår bransch. Detta sammantaget ska leda till engagemang och skapa kundnytta. Här på Sydek försöker vi väva in allt detta och inte tulla på något. Redovisningsyrket är idag mycket mer komplext än det var för ett tiotal år sedan. Förr levererade vi, numera kommunicerar vi räkenskapsmaterialet.


Thomas Svefelt  Foto: Krister Hansson

Den stora fördelen med att jobba i samverkan är att man kan erbjuda en betydligt bredare verksamhet till sina kunder. Hos Sydek har man årligen gemensamma träffar där man diskuterar olika infallsvinklar i det praktiska arbetet.

– Vår konstellation ger oss möjlighet att fokusera på olika områden, berättar Thomas. När blivande kunder går in på vår webbplats och ser att vi har kontor på ett flertal orter i Skåne så blir det i sig en styrka. Vi försöker jobba med alla bitar, som jag nämnde om tidigare, och målet är såklart att vårt engagemang ska skapa kundnytta. Förr var kunderna nöjda när de fick hjälp med bokslut och skattedeklaration. Det räcker inte idag.

– Jag tror det är svårare idag än tidigare att vara en liten byrå och vara ensam, fortsätter Thomas. Man måste vara insatt i alla nya regler samtidigt som man ska vara duktig på att kommunicera till sina kunder. Man ska kunna hantera nya tekniska lösningar. Det är helt enkelt fler områden idag som man måste vara rätt duktig på. I vårt samarbete i Sydek kan vi dela upp kunskapsområden, bli riktigt duktig på något istället för halvhyfsad på allt. Jag säger inte att det inte går att vara själv men jag tror det är betydligt tuffare nuförtiden.

Det är inte bara med de egna byråerna i Sydek som man samverkar, nätverkstänket går längre än så.

– Varje år har vi i Sydek en träff med några andra större byråer. Vi träffas under 2,5 dagar, diskuterar utvecklingsmöjligheter och engagerar föreläsare. Vid de här träffarna är vi ett 80-tal personer. Vi känner att det är oerhört viktigt att hela tiden vidga vyerna, annars är risken stor att vi stagnerar. I den allt snabbare utvecklingen måste vi hitta en balansgång för att undvika stress, för personalens skull måste vi både tänka och jobba rätt.

Thomas återkommer till att yrket blivit mer komplext de senaste åren.

– Vi agerar allt mer som en ekonomifunktion till våra kunder. Vi jobbar i projekt och säljer paketerade tjänster. Förr visste vi exakt vad kunden ville ha; de lämnade material och förväntade sig momsdeklarationer och bokslut. Nu handlar det oftare om riktade insatser.

Thomas Svefelt har och har haft flera olika roller inom Srf konsulterna. Han har varit ordförande i Södra kretsen och suttit i förbundsstyrelsen. Numera är han en del av valberedningen.

– Jag har alltid brunnit för kretsverksamheten, förklarar han. Där kan man på ett enkelt sätt träffas och diskutera med varandra. Det är ett utmärkt nätverk, speciellt för de mindre byråerna.

Avslutningsvis ber jag Thomas dela med sig av sina bästa tips till andra i branschen.

– Försök att tänka på alla bitar; lagar och regler, kommunikation och teknik. Ge kunden det lilla extra, gör besök, använd din fingertoppskänsla. Jag kan till exempel ta att en kund lämnar vår byrå för att de tycker att vi är för dyra. Jag kommer däremot aldrig att acceptera att en kund går för att den inte fått det den efterfrågat eller känner sig missnöjd. Det skulle vara ett nederlag. Jag vill också trycka på att hantverket fortfarande har stor betydelse i vår bransch. Du kan inte diskutera nyckeltal eller göra analyser om du har fel underlag. Alla på byrån har en viktig del i leveransen – både den som gör grundarbetet och den som kommunicerar med kunden. Det tror jag är mina bästa råd.

Personalen från Sydeks kontor i Landskrona samlade vid årets personaldagar som hölls vid Ystad Saltsjöbad. Foto: Krister Hansson
Vid de årliga samverkansdagarna träffas alla från de sex Sydek-kontoren för fortbildning och planering av gemensam strategi. Foto: Krister Hansson

Sydek:
Kontor: 6
Anställda: 40
Omsättning: 37 miljoner

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons