Hållbar affärsutveckling födde en Gasell
Hur lyckas det växande företaget utan kontor, traditionella scheman och fasta löner med sin hållbara affärsutveckling?
– Det korta svaret är att när medarbetarna själva får bestämma hur de vill arbeta för att göra ett bra resultat långsiktigt – då blir det ett bra resultat långsiktigt, säger bolagets VD och grundare Milena Jelbring.
2016 startar Milena Jelbring företaget, inledningsvis för att jobba som lärare. 2018 och 2019 ansluter två branschkollegor, som också varit sjukskrivna för utbrändhet. Ambitionen är att skapa den arbetsplats de inte kan finna. Där individen själv väljer hur mycket man vill jobba, hur mycket lön man vill ta ut och hur mycket som ska avsättas i pension.
– Vi har aldrig haft något tillväxtmål för bolaget. Vi har växt med uppdragen och medarbetare som sökt sig till oss. Men jag måste erkänna att jag haft tanken på att nå Gasell-nivå i bakhuvudet sedan min man, som är redovisningskonsult, förra året konstaterade att vi var på väg att nå de kraven. Utmärkelserna vi får skapar större intresse för oss, säger Milena Jelbring.
Avmätt marknad
Som utnämningen till Gasell visar har Passion for Payroll växt stadigt och med god lönsamhet de senaste åren. Bolaget har en god ekonomisk hållbarhet. 2021 gick man från 4 till 16 anställda. Kundernas behov av lönerådgivning och löneservice i samband med pandemin gav också mer affärer. Fram till sommaren 2023 fortsatte tillväxten. I dag är man 25 anställda. De flesta inom outsourcing, tidigare var fler ute på interimsuppdrag.
– I början av oktober noterade vi för första gången att marknaden var lite avmätt. Räntehöjningar, högre inflation, dyrare mat och en allmänt mer orolig ekonomi får även våra kunder att tveka med systembyten, investeringar och projekt som påverkar oss, säger Milena Jelbring och fortsätter:
– Nu har våra anställda som samlat på sig jättemycket semester en möjlighet att ta ut den, vi kan också passa på att köra utbildningar och se över våra rutiner. Att det är något lugnare just nu är inte enbart negativt. Ska man ha en hållbar affärsutveckling måste man kunna göra något bra av de här tiderna också.
Långsiktig hållbarhet
Milena Jelbring återkommer till varje anställds långsiktiga hållbarhet som basen för framgång och konstaterar att hårt pressad personal är alltför vanligt i branschen. Därför bestämmer varje medarbetare på Passion for Payroll själv vilket uppdrag hen vill jobba med. Inget uppdrag tvingas på någon. Och runt varje uppdrag finns ett team, man ska aldrig stå ensam.
– Vi är väldigt måna om varandra. Jag känner mig mer sedd nu än när jag jobbade i kontorslandskap. Vi pratar med varandra varje dag, vet varför någon behöver gå till doktorn. Man kan verkligen vara sig själv hos oss och bli sedd, hörd och uppskattad för den man är. Ingen behöver lägga energi på att upprätthålla en fasad för att ”passa in” eller jobba som andra tycker att man ska jobba.
Hållbar affärsutveckling
Att alla mår bra, den sociala dimensionen av hållbarhet, säkras bland annat genom följande punkter:
- Företaget har en Mood manager, med uppgift att skapa bra stämning på jobbet och stämma av med medarbetarna regelbundet.
- Alla anställda är med på minst ett veckomöte via Teams.
- När lönekörningen gjorts firar alla på Teams.
- Regelbundna walk and talk.
- AW för de som vill några gånger per år.
- Enbart julfesten och vårens kick-off är, i det närmaste, obligatorisk.
Miljömässigt
I de miljömässiga delarna av hållbarhet kan Passion for Payroll bokföra låga avtryck genom att de inte har något kontor, inga arbetsresor och jobbar helt digitalt. Bolaget tar inte ens emot post i pappersform.
– Jag tror vi kommer fortsätta att gå bra. Men vi tänker aldrig: ”Shit, vilken fantastisk organisation vi har.” Vi tänker: ”Shit, vad kul att så många är lika passionerade för det här jobbet som oss.” Det är det stora och det hållbara som allt annat utgår ifrån, avslutar Milena Jelbring.
Passion for Payroll
Säte: Stockholm.
Grundat: 2016.
Ägare: Milena Jelbring
Omsättning 2022: Cirka 14 miljoner (9 miljoner 2021). Prognos 2023: 17 miljoner.
Anställda: 25 lönekonsulter.
Tjänster: Lönehantering, utbildning, rådgivning, interimsuppdrag, outsourcing.
Tidigare artiklar:
Personalen väljer arbetstid hos årets auktoriserade lönekonsult >>