Annons
Branschaktuellt Lön Redovisning

Personalen måste informeras om hållbarhetsrapporten

Ska aktiebolaget upprätta en hållbarhetsrapport? I så fall måste företaget även informera facket om hållbarhetsinformationen och metoder för att samla in och verifiera den.

– Att fler bolag omfattas av krav på hållbarhetsredovisning från 2024 känner många nu till. Men de nya kraven på information till personalen är inte lika välkända, konstaterar Zennie Sjölund, chef för branschenheten vid Srf konsulterna.
Text: Håkan Edvardsson
Annons

De nya reglerna för hållbarhetsrapportering trädde i kraft 1 juli 2024, vilka bolag som omfattas har Konsulten och Bokföringsnämnden informerat om tidigare. Bland annat via tabellen som återfinns i denna artikel.

Definitioner

Ändringen som berör informationsflödet från ledningen till personalen återfinns i årsredovisningslagen 6 kap 12 f §. Där beskrivs den nya informationsskyldigheten för arbetsgivare gentemot arbetstagarrepresentanter. De senare definieras som företrädare för den organisation som har kollektivavtal med arbetsgivaren. Om kollektivavtal saknas är det företrädarna för organisationerna som har medlemmar anställda på företaget som ska informeras.

Informationen

Processen med hållbarhetsinformationen ska göra det möjligt för de fackliga företrädarna att diskutera och lämna synpunkter på informationen i sig, och hur den samlas in och kvalitetssäkras av bolaget. Ett exempel kan vara att en arbetsgrupp som jobbar med hållbarhetsfrågor även deltar i arbetet med hållbarhetsrapporten.

Bolaget måste även se till så att de fackliga företrädarnas synpunkter kommer till ledningens kännedom. Men det är bolaget som bestämmer vilken nivå diskussionen ska ligga på och hur diskussionen sker. Synpunkterna från facket behöver inte heller finnas med i själva hållbarhetsrapporten.

– Att företag ska diskutera och informera om sitt hållbarhetsarbete med personalföreträdare bör leda till ett ännu större engagemang för hållbarhetsarbete i hela organisationen. Så kommenterar Zennie Sjölund, chef för branschenheten vid Srf konsulterna, en av ändringarna i bokföringslagen som trädde i kraft 1 juli 2024. Foto: Malin Sydne.

Sanktioner

Tycker arbetstagarorganisationerna inte att arbetsgivaren fullgör sina skyldigheter enligt den nya lagen kan de begära MBL-förhandlingar. Men årsredovisningslagens ställning gör att facken inte kan yrka på vare sig ekonomiskt eller allmänt skadestånd för utebliven kommunikation runt hållbarhetsredovisningen.

– Jag hoppas och tror att företagen i sin hållbarhetsrapportering inkluderar hela sin personalgrupp, inte enbart de fackliga företrädarna. Det gör hållbarhetsrapporten bättre i sig och leder till att fler engagerar sig i hållbarhetsarbetet, vilket i sin tur gör företaget mer hållbart och därmed mer konkurrenskraftigt, avslutar Zennie Sjölund.

Vägar vidare

Begrepp och utbildningar – srfkonsult.se

Bokföringsnämnden informerar – bfn.se

Lagtexten – riksdagen.se

Propositionen – riksdagen.se

Aktuella artiklar

Skydda ditt företag – konkreta råd från svenska myndigheter i EU-kampanj

15 oktober 2025

I oktober genomför Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Polismyndigheten gemensamt en kampanj med temat: ”Tänk säkert”. Initiativet kommer från EU och flera svenska myndigheter och organisationer har anslutit sig till kampanjen som syftar till att göra företagandet säkrare och tryggare. Här är delar vi med oss av checklistor och tips från MSB, Bolagsverket och Verksamt.se.

Nytt ställningstagande om moms på parkeringsplatser

15 oktober 2025

Skatteverket har den 30 september 2025 publicerat ett nytt ställningstagande som påverkar hur moms ska hanteras vid uthyrning av parkeringsplatser till hyresgäster i lokal- eller bostadsfastigheter. Ställningstagandet innebär en ändring i sak jämfört med tidigare praxis och kan få stor praktisk betydelse – inte minst för hyresgäster, hyresvärdar och deras redovisningskonsulter. Ställningstagandet börjar tillämpas av Skatteverket den 1 april 2026.

AGI minskar uppgifterna i arbetsgivarintyg för a-kassa

15 oktober 2025

Den 1 oktober 2025 trädde en ny lag om arbetslöshetsförsäkring i kraft. Den innebär att reglerna kring a-kassa förändras. När de nya reglerna är fullt genomförda kommer företag och lönekonsulter, i normalfallet, inte längre behöva fylla i arbetsgivarintyget med uppgifter om arbetad tid och inkomst.
– Den tid som i dag läggs på att fylla i arbetsgivarintyg till a-kassan kommer att kunna ägnas åt annat. Det är ett efterlängtat framsteg och ännu ett bevis för att samverkan ger resultat, konstaterar Zennie Sjölund, Chef Branschenheten vid Srf konsulterna.

Annons
Annons