Annons
Branschaktuellt Rådgivning Redovisning

Bra organisation och snabb omställning gjorde coronakrisen lättare för Bokoredo

En supportgrupp som stod redo för kunderna och vägledde konsulterna i den snåriga coronabidragsdjungeln, så löste digitala redovisningsbyrån Bokoredo den akuta krisen.
– Vi kunde möta våra kunders oro väldigt snabbt, säger Ingrid Ekström, senior konsult på Bokoredo.
Text: Anna Gullberg
Annons

Pressen har varit hård på redovisningsbyråerna hela våren, och nu jobbas det febrilt för att kunna gå på lite ledighet innan en intensiv höst börjar.

Tidningen Konsulten fick en pratstund med Ingrid Ekström, Srf Auktoriserad Redovisningskonsult och Srf Certifierad Affärsrådgivare på digitala redovisningsbyrån Bokoredo som finns i Stockholm och Göteborg.

Ingrid Ekström, som har 20 års erfarenhet som redovisningskonsult, leder ett team i Indien.

Bokoredo har underkonsulter i Indien som levererar avstämda balans- och resultaträkningar som sedan kvalitetsgranskas av de seniora konsulterna i Sverige.

Företaget har en bred kundkrets från en mängd olika branscher och storlekar på företag.

Och coronakrisen märks genom hela kundkretsen:

– Mer eller mindre alla våra kunder har nog blivit påverkade. Vissa branscher, såsom nöjesbranschen och en del butiker har haft det väldigt tufft. Vi har även märkt av att en del bolag som är beroende av finansiärer har haft svårt att hitta investering under våren, säger Ingrid Ekström.

Bokoredo insåg snabbt att coronakrisen skulle kräva något extra av dem, och upprättade därför en supportgrupp vars uppgift var att stå standby för att kunna hjälpa kunderna.

– Vi har alltid anpassat oss efter våra kunders behov och är därmed vana vid att snabbt ställa om och att tänka nytt. Supportgruppen vägledde oss genom att ta reda på vad som gällde för de bidrag som Svenska staten erbjöd företagarna och vi kunde alltså tillgodose våra kunders oro väldigt snabbt, säger Ingrid Ekström.

Anstånd från Skatteverket har varit högst på listan bland de åtgärder som kunderna behövt, men också att förklara hur reduceringen av arbetsgivaravgifter fungerar och bistå kunderna i att begära tillväxtstöd.

– Nu börjar även förfrågningar om omställningsstöd att komma in, säger Ingrid Ekström.

– Vi hade hoppats att vi skulle få fler frågor om hur vi kan vägleda våra kunder genom krisen. Att kunna ge dem mer konkret rådgivning i just deras affär. Men den typen av förfrågningar kanske kommer efter sommaren om krisen fortsätter.

Det har varit en orolig tid:

-Det svåraste för mig var i början innan vi visste vad som skulle hända med Sveriges ekonomi och hur både vi och våra kunder skulle klara den. Då var jag orolig. Allting hände dessutom i samband med vår högsäsong. Både vi och våra indiska kollegor började arbeta hemifrån, säger hon.

– Vi fick i samband med krisen ett kvitto på att vår affärsidé är helt rätt. Både vi här i Sverige och våra kollegor i Indien kan utan problem arbeta hemifrån och omställningen har gått väldigt bra. Vi såg till att alla våra medarbetare fick de arbetsredskap de behövde. Bra skärmar och bekväma stolar till exempel.

– Jag upplever inte att det har varit så krångligt rent arbetsmässigt. Det mesta kring de nya stöden och regelverken har varit enkelt att förstå, det har funnits mycket information att hitta på nätet och hos Skatteverket och Srf konsulterna om hur vi ska gå tillväga.

Bokoredo har precis som många andra byråer upplevt mer jobb än vanligt.

– Vi var ju tvungna att snabbt ställa om och att utbilda oss i de nya direktiv som gällde. En del av kunderna har ju inte heller klarat av utmaningen under coronapandemin utan har dessvärre gått i konkurs. Det ger ju också en del merarbete, säger Ingrid Ekström.


Ingrid Ekström

Kommer du kunna ta ledigt i sommar?
– Ja vi kommer att kunna vara lediga allihop. Det är ett måste för att klara av tempot och för att ladda batterierna till hösten. Eftersom vi arbetar helt digitalt och har hjälp med den löpande redovisningen från Indien har vi ett starkt stöd som gör att vi kan vara lediga utan oro.

Vad säger kunderna?
– De flesta kunder ser positivt på framtiden. De ser krisen som en tillfällig svacka. Flera kunder har under våren haft en ökad försäljning och har fått en högre omsättning. Det är förstås väldigt roligt att se.

Är du själv orolig?
– Både ja och nej. Ingen kan veta hur vi går ur detta. Historiskt sett har redovisningsbyråer klarat sig bra när det är lågkonjuktur. Men det här är något vi inte upplevt innan och som inte liknar något annat. Jag hoppas ju förstås att både vi och våra kunder går starkare ur krisen, säger hon.

Konsultens ledighetscheck

  • Färdig med årsredovisningar och inkomstdeklarationer som avser 2019.
  • Färdig med tidiga rapporter för juni.
  • Färdig med moms och löner som ska betalas ut i juli.

Klara av detta och vi behöver endast stöd att sköta löpande bokföring och betalfiler.


Tips: Få en flygande höststart

Planering och att arbeta strukturerat är A och O i vår bransch. Man måste hela tiden ligga steget före och se helheten så att ingen liten detalj missas.

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons