Lali Fjellström: Relationer och tid
2022 börjar närma sig sitt slut. Ett mörkt år, tror jag många av oss känner. Oavsett hur ens privata situation har sett ut, har året 2022 präglats av ett otäckt anfallskrig i Ukraina, ett hårdnande samhällsklimat, hotade mänskliga rättigheter och en begynnande lågkonjunktur som spår elkris och räntekris framåt. Och ändå, samtidigt sker hoppfulla motrörelser hela tiden. Människor öppnar sina hem och plånböcker för att hjälpa andra människor på flykt. Näringslivet har verkligen anammat hållbarhetsfrågan, världen ställer sig upp till stöd för mänskliga rättigheter i Iran och nobelpriset i kemi ger mer träffsäkra cancerläkemedel i framtiden. Mänskliga liv som ägnas åt att skapa bättre förutsättningar för oss alla.
Och mellanmänskliga relationer är det som gör livet värt att leva, tror jag. De flesta av oss har någon att vända oss till när vi behöver tanka energi. Det kan vara en partner, en familjemedlem, släkting eller nära vän. Det enda ställe där du inte kan ersättas av någon eller något annat är i en relation med en annan människa, för där är du unik. Just du är den enda versionen av dig och där är du oersättlig.
Och just så är det även, såklart, i våra kundrelationer. Själva arbetet kan oftast utföras av en kollega, en automatiserad funktion eller en robotprocess. Men kontakten med din kund, din förståelse för deras utmaningar och möjligheter och det förtroende som gör att kunden lyssnar på dig, vill ha din hjälp, den kontakten är unik. Ju större del av arbetet som görs av maskiner, desto viktigare blir de mellanmänskliga relationerna. Vi är sociala varelser som behöver andra människor. Vi kommer därför aldrig bli ersatta som rådgivare till våra kunder, även om själva redovisningen blir helt automatisk.
Lever du det liv du vill leva? Vid årsskiftet ställer många sig den frågan och gör nya livsval inför det nya året. Ofta fnyser vi åt nyårslöften och pratar om att de inte hålls ändå. Men tänk vilken möjlighet, ändå! Vi kan faktiskt göra nya val, varje dag! Välja att lyfta blicken, fundera över vårt ”varför” och välja en ny inriktning. På livet, på verksamheten, på våra relationer. Välja det som gynnar och hjälper i stället för att låta det bli som det brukar bli. Vi kallar det social hållbarhet, när vi satsar på hälsa och välbefinnande hos oss själva, våra medarbetare, kunder och leverantörer. För att skapa hållbara människor, som är friska, trygga, trivs och tillför värde.
Troligen är planeringen inför högsäsongen redan klar på din byrå, men kanske kan den finslipas. Har du lagt in marginaler för det oväntade? För nya kunder, för extratjänster till din bästa kund, för reflektion och för att se över dina egna affärer? Se till att ge dig själv lite extra tid. Vad tar du betalt för din tid? Hur prioriterar du din tid? Har du en hållbar verksamhet, det vill säga en som växer och blomstrar också på lång sikt? Lönsam, stabil, med så väl använda resurser att det ökar värdet? Om inte, är det något du kan eller vill förändra? Välja en ny eller förändrad riktning?
Tid är vår viktigaste och kanske enda verkliga resurs som människor. Vår tid på jorden är begränsad. Vår tid i arbetslivet och familjen likaså. Använder du din tid till det du verkligen har störst glädje och nytta av? Kan du skapa mer tid genom att nyttja de tekniska möjligheter som finns? Tekniken frigör mer mänsklig tid, eller åtminstone ett bättre användande av mänsklig tid.
En vän till mig ser filmen ”Love Actually” när livet känns mörkt eller svårt. Filmen har tjugo år på nacken och utspelar sig vid jul. Den handlar om hur kärlek, inte alls bara den romantiska utan även i andra typer av relationer, faktiskt finns överallt. Hur den tid vi ger varandra och oss själva skapar relationer som är ovärderliga. Relationer och tid, vår enda verkliga valuta i livet. Oavsett hur du tillbringar de kommande helgerna, önskar jag dig tid till reflektion. Tid till att bygga relationer och tid till att välja hur du vill starta 2023. Allt är möjligt!