Bolagsverkets 24 åtgärder mot ekobrott
– För att arbetet ska vara effektivt behövs ett starkare samarbete mellan många aktörer. I våra rundabordssamtal gällande insatserna har bland annat Srf konsulterna deltagit. Branschorganen och deras medlemmar är mycket viktiga i sammanhanget, menar Inga Otmalm, generaldirektör för Bolagsverket.
Insatserna presterades vid en digital presskonferens. De flesta är kända sedan tidigare. De 15 insatser myndigheten redan börjat arbeta med kan kopplas till den uppmärksammade utredningen Bolag och brott. Propositionen med lagförslag baserade på den kom den 19 september 2024. Fyra av de sedan tidigare välkända förslagen är:
- Bolagsverket kan kräva personlig inställelse vid kontroll av misstänkt oriktiga uppgifter i registren.
- Bolagsverket kan stryka misstänkt oriktiga uppgifter i registren.
- Obligatoriskt för ekonomiska föreningar att lämna in årsredovisning.
- Höjda förseningsavgifter för sent inlämnade årsredovisningar.

Samverkan
Therese Frennberg är chef för den nya avdelningen vid Bolagsverket som formellt började sitt arbete 1 januari 2025. Även hon betonade vikten av samverkan för att åtgärderna mot kriminalitet i näringslivet ska få full effekt:
– Med de nya insatserna kan vi jobba tätare med Skatteverket, Ekobrottsmyndigheten och Försäkringskassan. De har större möjligheter att ingripa och göra vidare utredningar än vad vi har. Samtidigt vill vi myndigheter kunna ge varandra en signal om allt inte ser rätt ut. En ökad, och snabbare, samverkan med Domstolsverket gällande när domar meddelas kommer att underlätta för oss att hålla våra register korrekta.

Bättre register
De exempel Therese Frennberg återger ingår också i de 15 punkter Bolagsverket, och andra myndigheter, redan har börjat arbeta med. Som första punkt vid presskonferensen angavs:
”Utökad samverkan med andra myndigheter, bland annat för att förbättra kvaliteten i registret mot penningtvätt och registret över verkliga huvudmän samt för att motverka penningtvätt och företagsinblandning i välfärdsbrottslighet.”

Framtidens åtgärder
De nio ytterligare, framtida, insatserna mot ekonomisk brottslighet som presenterades är ett svar från Bolagsverket till regeringen. De presenterades ursprungligen 30 oktober 2024 inom ramen för rapporten ”Stärkt brottsförebyggande arbete” från myndigheten.
– Ett av dem gäller översynen av hinder för att leda företag, neka registrering och stöd för avregistrering samt författningsstöd för att markera osäkra registeruppgifter. Här ser vi möjligheter till ökad samverkan med branschorganisationerna och deras medlemmar, menar Therese Frennberg.
Vidare läsning
Srf konsulterna om Bolag och brott.
Bolagsverkets åtgärder i dag:
1. Utökad samverkan med andra myndigheter, bland annat för att förbättra kvaliteten i registret mot penningtvätt och registret över verkliga huvudmän samt för att motverka penningtvätt och företagsinblandning i välfärdsbrottslighet.
2. Inrättande av en ny brottsförebyggande avdelning för att stärka myndighetens fokus, styrning och uppföljning inom det brottsförebyggande arbetet och arbetet för att höja kvaliteten.
3. Utveckling av tjänsten ”En samordnad registerkontroll för upphandlande myndigheter och enheter i samband med offentlig upphandling” (leverantörskontroll).
4. Utökade kontroller av brister i årsredovisningar.
5. Ta bort personer ur registren som har avregistrerats från folkbokföringen på grund av registrering under falsk identitet.
6. Kontroller och information till företag som har uppnått gränsvärden för att vara skyldiga att ha revisor.
7. Stryka oriktiga uppgifter om företrädare ur registren.
8. Begärande av personlig inställelse vid misstanke om oriktiga uppgifter i registren.
9. Höjning av förseningsavgifter för sent inlämnade årsredovisningar.
10. Utveckling av frågor och påminnelser till företag om att hålla sina företagsuppgifter uppdaterade och korrekta.
11. Obligatorisk inlämning av årsredovisningar för ekonomiska föreningar.
12. Fortsatt översyn av Bolagsverkets förutsättningar för personuppgiftsbehandling och sekretessreglering av uppgifter om enskildas personliga eller ekonomiska förhållanden med anledning av ett utökat informationsutbyte med andra myndigheter.
13. Utvecklad samverkan med domstolar för att säkerställa att vi får aviseringarna tidigt.
14. Fortsatt arbete med andra länder kring regleringar.
15. Utvecklade arbetsmetoder och fortsatt se över behov av regelutveckling avseende målvaktsproblematiken.
Bolagsverkets förslag på åtgärder:
16. Översyn av hinder för att leda företag, neka registrering och stöd för avregistrering samt författningsstöd för att markera osäkra registeruppgifter.
17. Obligatorisk digital inlämning vid nybildning av företag, ändring av företrädare och ärenden om företagsinteckningar.
18. Ändra tidpunkten för när ändringar i styrelsens sammansättning ska få verkan.
19. Författningsstöd för avregistrering av företrädare och för att i större utsträckning kunna vägra registrering av ärenden.
20. Hantera identifierade utvecklingsområden i penningtvättslagstiftningen, några av dessa adresseras i EU:s penningtvättspaket.
21. Digital överföring av information från domstolar, som direkt kan uppdatera Bolagsverkets register.
22. Ålägga myndigheter en reglerad informationsskyldighet för att säkerställa att Bolagsverket får uppgift om misstänkt inkorrekta uppgifter i verkets register
23. Utreda om avgifter i vissa situationer skulle kunna tas bort, exempelvis vid anmälan av egen avgång enligt det så kallade målvaktsförbudet.
24. Införa obligatorisk digital brevlåda för företag.